Via onderstaande vragen weet je waar je op moet letten bij het vervangen van je motorbanden. Controleer regelmatig de staat van je banden, de profieldiepte, eventuele impact-schade en de bandenspanning. Zo zorg je ervoor dat je met een goed en veilig gevoel de weg op kunt en je motorbanden nooit meer te vroeg of te laat vervangt.
Wanneer je twijfelt aan de staat van je motorband? Kom dan gerust even langs zodat wij de motorband voor je kunnen controleren en je kunnen adviseren.
Het antwoord op deze vraag is essentieel voor de veiligheid tijdens het rijden op de motor. Slechte en versleten banden kunnen namelijk voor gevaarlijke situaties zorgen. Het is daarom belangrijk om te weten waar je op moet letten bij het vervangen van je banden. Bij motorbanden is dit proces complexer dan bij autobanden. Controleer je banden regelmatig op de staat van de banden, de profieldiepte, eventuele impact-schade en de bandenspanning. Door op de volgende signalen te letten, weet jij precies wanneer het tijd is om je banden om te wisselen voor een nieuw paar.
De leeftijd van de banden is ontzettend belangrijk. De cijfers aan de zijkant van je band geven namelijk aan wanneer je band is geproduceerd. De meeste bandenmerken hanteren een richtlijn van zo’n 5 jaar, omdat het rubber na deze periode begint uit te drogen en dit je banden absoluut niet ten goede komt.
Bij een motorband is de profieldiepte erg belangrijk. Profiel zorgt niet alleen voor meer grip op de weg, het zorgt ook voor de afvoer van water, zand en steentjes. Om het belang van een goed profiel te benadrukken: het is niet voor niets dat bandenproducenten als Dunlop en Pirelli enorm veel geld steken in het ontwikkelen van een perfect bandenprofiel. Op de zijkant van je band vind je vaak een indicator die aangeeft hoeveel profiel er nog op zit. Wanneer de bovenkant van de driehoek of de letters TWI wordt bereikt, is de band versleten en is het tijd om deze te vervangen.
Door ongelijkmatige slijtage. Controleer het profiel op meerdere plekken, want in veel gevallen vindt slijtage niet gelijkmatig plaats over de gehele band. Als het profiel bijvoorbeeld aan de ene kant van de band meer versleten is dan aan de andere kant, kan dit duiden op een probleem met de uitlijning van de motor.
Cuppen is een veelvoorkomend probleem dat kan optreden bij motorbanden, met name bij de voorband. Dit is een ongelijkmatige slijtage van het bandenprofiel, waarbij er als het ware een hoogteverschil in het profiel ontstaat. Dit kan worden herkend door stukjes van het bandenprofiel die naar buiten krullen.
Cuppen kan gevaarlijk zijn omdat het contact van de band met het wegdek op willekeurige plekken wordt onderbroken. Dit zorgt voor verminderde grip op de weg, wat kan leiden tot gevaarlijke situaties, met name in bochten of bij nat wegdek. Het is daarom belangrijk om de banden regelmatig te inspecteren op cupping en indien nodig te vervangen of opnieuw uit te lijnen.
Als motorbanden specialist hechten wij grote waarde aan de veiligheid van klanten. Daarom gaan wij geen compromissen sluiten als het gaat om de kwaliteit van hun motorbanden. Wij adviseren dan om niet over te gaan tot het plaatsen van een prop in een motorband. Dit is niet alleen tijdrovend en ingewikkeld werk, maar ook zeer riskant voor de veiligheid van de bestuurder en andere weggebruikers.
Wanneer er onregelmatigheden of cupping in het bandenprofiel worden geconstateerd, zullen wij altijd de juiste en veilige reparatiemethode aanbevelen, zelfs als dit betekent dat er nieuwe banden moeten worden aangeschaft. Want voor ons staat de veiligheid en gemoedsrust van de klanten altijd voorop.